Układ paliwowy - część silnika spalinowego, której zadaniem jest doprowadzenie do komory spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Do poprawnego działania układu trzeba kilku części, które są ze sobą powiązane:
*Gaźnik - rządzenie wytwarzające mieszankę paliwowo-powietrzną o odpowiednim składzie w silnikach spalinowych
o zapłonie iskrowym. W gaźniku następuje dozowanie paliwa, jego odparowanie i wymieszanie oparów paliwa z powietrzem,
a następnie dostarczenie odpowiedniej ilości wytworzonej mieszanki poprzez kolektor dolotowy do cylindra.
*Króciec - często gumowa podstawka, która ma na zadanie przytwierdzić gaźnik do silnika, bez "łapania" lewego powietrza.
*Zawór membranowy - składa się on z obudowy, do której przykręcone są płytki/listki membrany (z ang. reeds petals) plus ewentualnie ogranicznik ich wychylenia. W wyniku oddziaływania podciśnienia panującego podczas suwu ssania-sprężania w komorze korbowej, płytki unoszą się przepuszczając jednocześnie świ eżą mieszankę. W kolejnym suwie pracy-wydechu, płytki domykają się w wyniku własnej sprężystości i pojawiającego się w komorze korbowej nadciśnienia – dzięki temu więcej zass anej mieszanki trafia do komory spalania, gdyż nie ma ona możliwości cofnięcia się do gaźnika.